Minä olen huono odottamaan. Ja minä aion ottaa asiakseni harjoitella taas käyttämään isoja alkukirjaimia. Olen huomannut sen olevan joillekin tahoille erittäin tärkeää. Ja onhan se selkeämpää. Sen välttäminen on kai ollut minulle jotain jälkiteini-iän kapinaa, kun en teininä osannut kapinoida. Kun ei se kiinnostanut. Mikään ei kai silloin kiinnostanut. Onneksi olen vielä siinä iässä, että voin halutessani käyttäytyä edelleen pahaisen teinitytön tavoin (tahdon myös korostaa, etten missään määrin ole vielä aikuinen). Laittaa paljon mustaa kajalia ja kulkea mustissa ja rypeä angstissa. Se ei kuitenkaan tunnu tuovan enää samanlaista tyydytystä kuin silloin muutama vuosi sitten. Tuntuu niin turhalta loppujen lopuksi väkisin pitää yllä sitä välinpitämättömyyttä ja epätoivoa. Taisin kuitenkin jollain tavalla tottua voimaan pahoin, kun nykyään tuntuu kovin vaikealta löytää itsestään sitä valoisaa ja iloista ihmistä, joka vielä yläasteen alussa muistaisin olleeni.

Kai se jollain tapaa naurettiin minusta ulos. En oikein osaa selittää sitä. Tarpeeksi kun kuuntelee, kuinka huono ihminen on, alkaa siihen uskoa jo itsekin. Silloin tuntui helpommalta sulkea maailma ulkopuolelle, ottaa etäisyyttä ja toimia sen kaiken keskellä olematta kuitenkaan koskaan läsnä. Niinä vuosina elin vain jäällä, kaukalossa (niin hassulta kuin se saattaa kuulostaakin). Mutta siinä olin hyvä. Laitoin siihen kaiken energiani, sillä elämässäni ei silloin muuta positiivista ollut. Tai ainakaan minä en siinä mitään muuta positiivista nähnyt. Kaipaan jollain tapaa sitä aikaa ja kadun lätkän lopettamista enemmän kuin mitään muuta.

Näen yhä unia siitä, kuinka puen kamat päälle, laitan huivin ja kypärän, laitan hanskat ja otan mailan. Muistan jäähallin tuoksun ja kaukalon reunojen pinnat. Muistan äänen, joka kuuluu luistimen terän koskettaessa jäätä ja muistan jääpölyn lentävän kun jarruttaa nopeasti. Muistan vaihtopenkin ja vesipullot. Muistan jännityksen ennen matsia ja voiton huuman. Häviöitä en juuri muista, niistä en pitänyt. Jäällä minä pystyin lentämään.